Det viktiga är vad som är bra för Dig

Många råd och tips!

Funderar du på din hälsa ibland? 

Jag gör det naturligt, lite mera nu när jag själv inte är på topp. 

Det finns mängder av bra råd och tips om man börjar nysta i allt. Så mycket att det känns mer än överväldigande om man nu får för sig att ta tag i kosten, som jag anser är nästan viktigas för att få rätt bränsle att orka vardag och även motionen. 

I all denna djungel av kunskap gäller det att hitta det som passar en själv bäst. Det ska ju inte krävas att du står många timmar varje dag för att fixa med maten om du har ett jobb att sköta, barn, familj och ett hem. 

En av mina saker jag delar med mig av till mina kunder är att börja med små steg när du vill förändra något. Skriver du en lång lista är risken stor att den blir övermäktig och du orkar helt enkelt inte ta in allt. Efter några dagar eller veckor så blir det stopp och du går tillbaka till det invanda för att du blir för trött på allt. 

Så välj enkla saker att börja med. Sånt som du själv kan förstå och ta in och börja där. Fråga om råd av de som du vet har kunskaper och "lever som de lär". Det finns dock en risk att det blir FÖR många avancerade tips! 

Vill du så får du gärna ta del av mina råd & tips här. Du kan sedan också boka en tid hos mig för att få hjälp att starta och peppas. Jag tänker hela tiden att jag snart ska vara tillbaka på mitt jobb igen och då går det jättebra att boka in en tid!

Jills råd, tips & tankar kring hälsoförändring/förbättring

Nu på morgonen bestämde jag mig för mitt eget nästa steg i min kostomläggning. Det går sakta kan jag säga, men jag tror det måste göra det denna gången. Den här gången är planen attbjuda in det nya till min/vår livsstil, vårt dagliga liv så att säga. 

/koket-21-jan-2019.jpg

Under årens lopp har jag köpt på mig ett bra utbud av receptböcker från olika författare med tanken om att de snabba kolhydraterna, socker, gluten ska bort. Jag har fått en bra inblick och kunskap, men halkat tillbaka i det gamla invanda ganska mycket. Ändå vet jag att jag lever ganska sunt om man skulle jämföra med många andra. 

Det krävs en massa jävlar anamma!

Det finns inget enklare än att bre sig en macka! Det är ju så himla gott också, tycker i alla fall jag och jag vet att jag inte är ensam om att tycka så. 

Men det finns också en massa annat som är gott, det är bara det att jag ännu inte har fått in rutinerna på det. Därför tar det emot just på morgonen, när man är lite låg på energi och bara vill äta. Så känner jag och jag är ärlig med det. 

Just nu får jag använda ren viljestyrka, en massa jävlar anamma och påminna mig själv om att mitt största mål just nu är att bli frisk och fri från allt som plågar mig. Det vet jag att jag kommer att bli OM jag fortsätter på inslagna vägen och är envis. Men åhhh det är jobbigt! Fast jag vet att det kommer bli enklare för varje dag jag fortsätter på min nya inslagna väg. Allt nytt är jobbigt i början, men sen helt plötsligt så blir det enkelt, någon man bara gör.

Jag har kommit på att de största motstånden finns i att jag inte riktigt ännu har koll på vad jag alltid behöver ha hemma. Jag har ingen "kunskapsbank" lagrad i mitt automatminne ännu... och jag är inte alls förtjust i att läsa recept! Jag frilansar mycket hellre. Att improvisera och komponera eget är min melodi. Så med dessa tankar så vet jag och inser jag att ju mer jag övar på "det här nya" desto snabbare slipper jag recept och kan mixa mina egna snitsiga maträtter och frukostar! 

Bra koll på frukostar!

Än så länge känns det som att jag är en liiiiten bit på rätt väg gällande förmiddagarna. 

Jag startar dagen med ett särskilt kosttillskott som intas på tom mage och ca 10 minuter innan jag äter eller dricker något annat. 

Medans de där 10 minutrarna går så gör jag min sellerijuice och sätter på kaffet.

Recept & info:

Sellerijuice - bra för de goda bakterierna i tarmfloran och proppad med antioxidanter och vitaminer. Extra bra för njurarna med selleri. Recept hämtat från https://www.swedishpaleo.se/
2-3 stjälkar selleri (jag har minskat lite från tidigare blogginlägg, för det blir så mycket annars), 1 äpple, 2 dl vatten. (jag la till en halv citron också) Blir ca 4 dl färdig juice.
Mixa allt i en bra blender. Man kan sila den, men det är mycket bättre att få i sig alla fibrer och fruktkött så låt de va kvar. Vill du ha den kallare så kan du lägga till iskuber/krossad is. 
Bra start på dagen!

/sellerijuice.jpg

Sellerijuicen intas alltså först. Sen en kopp kaffe, fast många hävdar att det inte är så bra. Denna rutin är jag ännu inte redo att släppa och det kanske jag aldrig blir! Ett glas vatten efteråt åker också ner.

Sen går jag ut med vår hund Sune på en morgonrunda som tar ca 30 minuter. 

Väl inne från promenaden gör jag havregrynsgröt på fiberhavre. I detta har jag lite olika. På bilden nedan ser ni en variant med frysta granatäppelkärnor som jag petar ner i gröten när den är klar så att de tinar. Här är också ett litet hackat svenskt äppel från Per i Vånga, lite mandelflarn och giftfri kanel. Till detta häller jag i ca 0,5 dl mjölk. Kan också ta kokosmjölk till istället för mjölk.

/havregrynsgrot-med-granatappel.jpg

Annars gillar jag nog allra mest att peta ner frusna blåbär ca 1 dl, 1 liten skivad banan (gärna så grön som möjligt så det inte blir för sött), riven kokos, hackade valnötter, kanel och mjölk. Ev ringlar jag lite flytande honung över. Det här är så gott och du håller dig mätt länge på det.

Riktmärket är också att dricka 1 glas vatten/timme. Helst ska man dricka lite eller inget alls till maten. 

Jag kommer varva havregrynsgröt med Paleogröt, chiapudding och bananplättar. De recepten kommer efter hand att jag lagar dem. Äter jag alltid samma så tror jag att jag tröttnar... 

Bröd är ju en av mina laster och jag fick imorse ett recept på ett Paleobröd av en god vän. Detta gör hon de dagar hon blir brödsugen. Båda gott, mäktigt och enkelt att göra. Ska köpa hem mandelmjöl idag och sedan testa själv för utlåtande. 

1 ägg, 1 dl mandelmjöl, 1 msk kokosolja och flingsalt. Blanda ihop allt, lägg i tallrik el liknande och kör i micron 2 minuter. Färdigt! Gott! Mäktigt...

Lunchen är mitt nästa mål

Japp både på riktigt att jag ska planera min lunch idag, men också välja ut några olika att börja med så jag kan variera. 

Idag får jag besök till lunchen så jag får anstränga mig lite för att fixa något riktigt gott :)

Jag hoppas att du som börjat fundera på att göra en egen investering i din hälsa kan få lite pepp och inspiration av mina enkla rader. Jag försöker att inte göra något märkvärdigt utan enkelt så att de flesta kan känna att de, precis som jag, kan börja göra små förändringar som kommer landa gott i magen och göra att välmåendet ökar!

Ha en fin dag! Kram Jill

 

22 jan 2019

En möjlighet till friskt och friare liv så som du själv önskar! 

http://aseajila4goodlife.myasealive.com/

Min egen story till ett friskare liv. Klicka här!

Föl mig gärna på min inspirationsblogg:

https://feelgoodbloggen.se/

BLOGG:

__________________________

Anmäl dig till mina nyhetsbrev här!

Nyheter, erbjudande mm utlovas!

Nyhetsbrev

##FACEBOOK-COMMENTS-LIGHT

__________________________

* Kontakta mig Jill Lagerqvist

för tidsbokning

0708 - 66 42 19

mail: info@jila4goodlife.se

__________________________

*Följ och gilla mig på facebook för att ta del av all info!

https://www.facebook.com/Jila4goodlife

__________________________

Adress:

JILA 4 goodlife

Södergatan 17 (1 trappa ner på Jennys Klipphörna)

294 31 SÖLVESBORG

__________________________

För mer info klicka på länkarna

__________________________

FOLKHÄLSANS nya reklamfilm! klicka här

__________________________

Länkar

 










(Lämna tom)